prezent za zapis na newsletter

Prezent za zapis na newsletter – czy to jest zgodne z RODO?

Ostatnio zostałam wywołana do tablicy, żeby odpowiedzieć na kilka kwestii związanych z RODO. Nie mogłam nie zabrać zdania, bo osoba, która pytała nazwała mnie w tej kwestii autorytetem 🙂 Oprócz tego, że zrobiło mi się bardzo miło to poczułam wręcz obowiązek, żeby troszkę podpowiedzieć, nie tylko o opcji double opt-in, ale także o tym czy prezent za zapis na newsletter jest zgodny z RODO, czy nie.

Troszkę, bo o RODO można opowiadać dużo. A oto pytanie:

Pytanie dotyczy bardziej e-maili niepotwierdzonych, ale dyskusja toczyła się w temacie lead magnetu, czyli prezentu za zapis na newsletter.

Czy można oferować prezent za zapis na newsletter?

Dla mnie odpowiedzieć jest jednoznaczna – TAK. Nie ma nigdzie przepisu prawnego, który mówi, że nie można pobierać prezentu za zapis. O dobrowolności zgody napiszę za chwilę.

RODO wskazuje wyraźnie, że należy mieć podstawę przetwarzania danych osobowych. Podstawy te mogą być różne:

  • zgoda
  • umowa
  • prawnie uzasadniony interes administratora
  • wypełnienie obowiązku prawnego
  • ochrona żywotnych interesów
  • zadanie realizowane w interesie publicznym

W naszym przypadku istotna jest zgoda.

To ona, co do zasady jest podstawą przetwarzania danych osobowych podanych w celu wysyłki newslettera.

Zgoda musi być dobrowolna, konkretna, świadoma, jednoznaczna, wyraźna.

Jeśli pobierasz zapisy na newsletter to zazwyczaj pod zapisem umożliwiasz zaznaczenie checkboxa ze zgodą na taką wysyłkę.

Jak powinien wyglądać checkbox przy zapisie na newsletter?

Powinien być jasny i zrozumiały.

Jeśli więc w checkboxie wyraźnie informujesz, że osoba, która zapisuje się na newsletter otrzyma informacje o nowościach na blogu, ciekawych ofertach czy produktach, to jest to jasny komunikat.

Osoba, która zapisuje się na newsletter może rozsądnie spodziewać się, że otrzyma właśnie tego typu informacje.

Jeśli chcesz otrzymać gotową treść checkboxa, wzory obowiązku informacyjnego i polityki prywatności tak, żeby Twój newsletter był zgodny z RODO, zapisz się na BEZPŁATNE WYZWANIE : “NEWSLETTER ZGODNY Z RODO W 3 DNI”, które rusza 4-go lutego 2019 r.! [kliknij w grafikę]

Czy zawsze potrzebna jest zgoda na wysyłkę newslettera?

Niektórzy eksperci uważają, że zaznaczenie zgody na wysyłkę newslettera nie jest konieczne. Twierdzą, że może się to odbywać w ramach prawnie uzasadnionego interesu administratora.

Takim interesem byłoby zapewne informowanie o tym, co dzieje się u administratora, o ciekawych ofertach. Jest to dosyć ryzykowne, ale nie pozbawione racji. Największe uzasadnienie znajdzie w sytuacji, gdy już posiadasz bazę kontaktów, ale nie masz dowodów na to, że wszystkie zgody zostały zebrane prawidłowo. O zalegalizowaniu baz danych jeszcze napiszę.

Ja radzę pobrać zgodę na newsletter. Obecni dystrybutorzy systemów do wysyłki newsletterów umożliwiają monitorowanie zgód, czyli pokazują kiedy zgoda została dana i kiedy wycofana. Jak w przykładzie poniżej (MailerLite).

Dzięki takiemu monitoringowi jest się zgodnym z zasadą rozliczalności, którą nakazuje RODO.

Trzeba również pamiętać, że pobranie zgody na wysyłkę elektronicznych wiadomości wynika z odrębnej ustawy – o świadczeniu usług drogą elektroniczną, która istnieje już jakiś czas. RODO nie jest tutaj winowajcą.

Dobrowolna zgoda, a prezent za zapis na newsletter

Jeśli uzależniasz pobranie prezentu tzw. lead magnetu za zapis na newsletter to jest to zgodne z RODO. Nie występuje w tej sytuacji “wymuszanie” zgody.

Dlaczego?

Dlatego, że wymuszanie zgody następuje w sytuacji, gdy np. uzależniasz podpisanie umowy od wyrażenia zgody na wysyłkę newslettera. Prowadzi to do tego, że osoba chciałaby kupić od Ciebie produkt, ale nie może, bo Ty zaznaczasz, że zgoda na newsletter jest obowiązkowa! A przecież ona chce tylko świadczenie wynikające z umowy.

Druga sytuacja następuję, gdy oferujesz daną usługę po cenie np. 300 zł. Jednakże, jeśli ktoś zapisze się na newsletter dostanie 80% zniżki. To jest niedopuszczalne! Klient jest wręcz zmuszony, żeby dać Ci zgodę na przetwarzanie danych w celach marketingowych (na przykład), bo przecież chce kupić dany produkt i kupowanie go za 100% ceny byłoby wręcz kuriozalne.

Pomyślisz teraz: “czyli nie mogę oferować żadnej promocji procentowej?!”.  

Na szczęście możesz. Może to być 10, 20, a nawet pewnie 30% ceny. Może nawet 50%. Samodzielnie musisz zdecydować, czy nie nastąpi niejako przymuszenie klienta do wyrażenia zgody na newsletter ze względu na zniżkę.

O cechach dobrowolności lub jej braku, a także o warunkach wyrażenia zgody mówi art. 7 RODO (głównie ust. 4).

Prezent jest dla chętnych

Nie każdy użytkownik musi pobierać prezent. Jest on dla chętnych. Dana osoba samodzielnie decyduje, czy chce zostawić swój adres e-mail i pobrać prezent (np. ciekawy pdf) czy też nie.

U mnie możesz pobrać aż 4 prezenty (3 z nich znajdują się mniej więcej w połowie strony) w różnych miejscach, np. TUTAJ. Później możesz się też wypisać, dokładnie tak, jak u każdej osoby, u której się zapisałeś. I z tym już nic nie można zrobić. Taka jest Twoja wola. Masz prawo wycofać swoją zgodę, a prezentu już nikt Ci nie odbierze, jeśli go pobrałeś.

Więcej o lead magnecie, zgodach, checkboxach i innych aspektach legalnego działania w sieci zgodnie z RODO możesz przeczytać w e-booku: “RODO a Firma w Internecie, czyli jak sprawnie i legalnie działać w sieci zgodnie z RODO”. [KLIKNIJ TUTAJ]

Inne zgody – informacje handlowe i marketingowe

Jeśli chcesz wysyłać do subskrybentów, oprócz cyklicznego newslettera, również informacje handlowe i marketingowe musisz uzyskać odrębne zgody.

Wynikają one z przepisów szczególnych, ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz ustawy prawo telekomunikacyjne.

Więcej o tych aspektach powiem podczas wyzwania. Zapisz się klikając w obrazek poniżej.

Mam nadzieję, że po lekturze tego tekstu, wiesz już, że w przypadku oferowania lead magnetu, czyli prezentu za zapis na newsletter działasz zgodnie z prawem.

Z ciekawości potwierdziłam to również na infolinii UODO.

A teraz napisz w komentarzu, jaki prezent za zapis na newsletter oferujesz? Jak chcesz przyciągnąć do siebie użytkownika? Linki dozwolone 🙂

Wszystkiego Legalnego!

Ilona Przetacznik

Stan prawny na dzień 18.01.2019 r.

Cześć! Nazywam się Ilona Przetacznik i jestem radcą prawnym. Pokazuję małym przedsiębiorcom na co zwrócić uwagę podpisując umowę oraz wskazuję legalną stronę biznesów online.